Området

Der er så fuld af sjov – inde i en skov.

Om I er til bålmad, skattejagt, motion, naturoplevelser, svampejagt, cykelture eller måske en frisk dukkert – så er der virkelig mange muligheder, når man har en dag eller en uge på Kronhede Lejrskole.

Vi har derfor samlet lidt informationer til jer på denne side.

Vildmark og vandringer

Der er rigtig mange fine muligheder for at opleve naturen, når I benytter Kronheden Lejrskole. Selve lejrskolen ligger midt i den smukke Kronheden Plantage, som I kan have mange timers smukke vandreture i.

Blot et par km nord for lejrskolen begynder Stråsø Plantage, der er udpeget til at blive en af danmarks nye Naturnationalparker. Det er bestemt ikke ubegrundet. Enorme hedeområder afløst af plantager og vilde skove byder på mere end jeres ben kan holde til.

Derudover skulle I undersøge områder som Husby Klit, Fjordens Sti – en række vandreruter omkring Nissum Fjord, Geopark Vestjylland – der byder på smukke geologiske oplevelser, prøv fx at se Møborg Bakkeø, og sidst men ikke mindst så tril en tur mod nord og oplev bæver og andet godt i Klosterhede plantage (vi vil anbefale at I begynder jeres første tur med start ved Møllesøen på Gl. Landevej).

Skovene omkring lejrskolen er private, og derfor finder du informationer om færdsel i området inde på den store opslagstavle i entreen. Her kan du se lejrskolens grund, læse informationer om færdsel i private skove og information om hvor de nærmeste offentlige skove ligger.

Bademuligheder

Der er mange gode bademuligheder i området, men ikke nogen direkte ved lejrskolen. Søen som I finder nord for lejrskolen (ca. 300 meter) er privat og IKKE velegnet til badning. En badetur vil derfor bedre kunne være en tur til Badesøen på Lystlundvej (7 km). Eller til Skavemosen ved Husby Klit (20 km) eller en skøn dukkert i Nissum Fjord, fx ved Helmklit Havn (25 km) eller mod syd Stadil Fjord (15 km) eller Ringkøbing Fjord (25 km).

Se dette dokument med badevandsoversigt. (Vi har herover omtalt nr. 492 Badesøen ved Ulfborg Kjærgaard, nr 205, Skavemosen i Husby Klitplantage og 169 ved Stadil Fjord, samt 173 som er ved Ringkøbing).

Skattejagt og geocaching

Der er rigtig mange smukke og fine geocaches i området. Så det vil vi helt klart kunne anbefale.

Har I lyst til at lave jeres egen skattejagt mens I er her, kan I med fordel finde et kort her, som I kan printe ud og give deltagerne, eller I kan fx også placere posterne i området og så bruge appen What3Words til at give dem en præcis placering. Det er super enkelt og sjovt. Se fx adressen https://w3w.co/helten.ballondyr.romkugle

Indkøb, apotek og læge

Har I brug for at gøre nogle indkøb kan Ulfborg anbefales. Ulfborg er nærmest og med Netto og ABC Lavpris er der gode muligheder for indkøb. Her er desuden to bagere, et apotek, et lægehus, en togstation, lufthavnstaxa til og fra Karup samt busafgange. Læs mere på Ulfborgportalen.dk

Spisesteder og take away

Der er flere steder i området, der kan hjælpe jer med at gøre det nemt og lækkert. Lige fra gourmet ud af huset til en lækker pizza.

Take away: Pizza Havanna i Ørnhøj 97388848, Ulfborg Pizza og Kebab 97491099, Shell i Tim, Rejkær Camping, Italia Ringkøbing og Grillhytten i Ulfborg kunne være oplagte bud på nemme løsninger.

Kort og dokumenter

Vi har samlet et lille udpluk af nogle af de dokumenter, som I kan have glæde af. Husk at I på Skov og Naturstyrelsens hjemmeside kan finde disse oplysninger i den seneste opdaterede version.